Zakroužkuj ženu

aneb jak design může měnit svět

51 %

žen v populaci
České republiky

23 %

žen v osazenstvu
sněmovny

Ženy tvoří 51 % populace, ale jenom 23 % osazenstva Sněmovny. U zásadních rozhodnutí, ovlivňujících životy nás všech, tak chybí hlas i nepřenosná životní zkušenost poloviny populace. Na tento problém upozornila a cestu ke změně nabídla nezávislá iniciativa Zakroužkuj ženu, která připravila osvětovou kampaň a zároveň nabídla možnost, jak současný stav změnit – udělením preferenčních hlasů ženským kandidátkám. Protože je nám téma projektu blízké, rozhodli jsme se zapojit a kampani jsme vytvořili výmluvnou vizuální identitu. Společně se stratéžkou Annou Hrábkovou, webdesignérem Jakubem Žídkem a celým týmem dalších kolegů jsme po večerech, při péči o děti i v pauzách mezi přednáškami od základu vybudovali silnou značku, která si získala pozornost voličů i médií.

Vytvořili jsme vizuální identitu, která je v souladu s obsahovým sdělením. Přitáhne pozornost a zároveň se s ní dobře pracuje.

Při tvorbě vizuálního stylu bylo cílem představit uměřenou kampaň, která nechce křičet a šokovat, ale věcně přednést pádné argumenty, postavené na ověřených informacích. Co se týče barev, nehledali jsme jen kombinaci, která se v moři online obsahu neztratí. Protože šlo o projekt spojený s politickou sférou, bylo navíc potřeba vzít v úvahu, že některé barvy jsou už „obsazeny” a mohly by projekt vizuálně pojit k aktivitě některé ze strany, což nebylo žádoucí. 

Nechtěli jsme ani prvoplánově holčičí kampaň – růžová šla tedy brzy z kola ven. Nakonec jsme zvolili výraznou paletu odstínů fialové, tyrkysové a žluté. Kombinaci, která je dobře čitelná a výrazná, a všimne si jí ta správná cílová skupina: voliči, kteří chtějí vidět více žen v politickém vedení, jen možná sami tak úplně nevědí, jak s tak velkou systémovou změnou začít. 

Dejme hlas ženám

Logo tvoří název uskupení, vysazený groteskem Pepi z české písmolijny Suitcase Type Foundry. (Ne náhodou, mimo jiné má písmeno o tvar pravidelného kroužku.) Poměrně dlouhý název jsme rozdělili do dvou řádků a to nám umožnilo drobnou hříčku. Háček nad z jsme nahradili znaménkem plus, které společně s písmenem o nad ním tvoří symbol užívaný pro označení ženy. Ukryté plus navíc symoblizuje přínos, kterým by větší množství žen v politice podle nás bezesporu bylo. 

Ilustrace

Dalším prvkem, který komunikaci dotváří, jsou ilustrované portréty různých (a nejen) žen. Jejich prostřednictvím projekt k publiku promlouvá a získává lidštějsí tvář.

Šablony pro snadné používání

Aby mohl spolek reagovat na aktuální dění bez prodlevy a mít nejen obsah na sítě ve své vlastní režii, připravila jsem přehled barev a písem, která ve vizuálech používáme napříč médii a současně i několik šablon, díky kterým vznikne nový příspěvek během chvíle a navíc drží jednotnou vizuální linku. Další výstupy tak mohly vznikat i bez mého přičinění v souladu s nastaveným vizuálním stylem. Ať už se jednalo o samolepky, transparent na meetingy nebo třeba tiskové zprávy.

Šablony pro snadné používání

Aby mohl spolek reagovat na aktuální dění bez prodlevy a mít nejen obsah na sítě ve své vlastní režii, připravila jsem přehled barev a písem, která ve vizuálech používáme napříč médii a současně i několik šablon, díky kterým vznikne nový příspěvek během chvíle a navíc drží jednotnou vizuální linku. Další výstupy tak mohly vznikat i bez mého přičinění v souladu s nastaveným vizuálním stylem. Ať už se jednalo o samolepky, transparent na meetingy nebo třeba tiskové zprávy.

Vyvolali jsme zájem médií a ambasadorů. Hlavně ale voličů.

Poutavý design zachytil pohled a silné sdělení si získalo pozornost – a právě díky této souhře se iniciativa Zakroužkuj ženu šířila jako lavina. Dokonce téměř výhradně organicky, výdaje za reklamu totiž nepřesáhly 20 000 Kč.

Za pouhé dva měsíce před volbami si na sociálních sítích kampaň získala tisíce příznivců (5 500 na instagramu a 3 000 na Facebooku), kteří dále sdíleli její příspěvky, zapojilo se i 18 ambasadorů, mezi které patřili například Tomáš Hanák, Ester Geislerová, TMBK nebo Pavlína Louženská. Kampaň zaujala i média, kde díky více než 40 zmínkám oslovila 1,2 milionu lidí. Mluvilo se o ní třeba v Heroine, Forbesu, Deníku N, Respektu, na DVTV i České televizi.

Kampaň zarezonovala díky tomu, že se nositelem významné myšlenky staly strategicky navržené formáty v účelném, atraktivním designu.

Výsledky voleb

Do Sněmovny se dostalo 50 žen. U 13 z nich za to vděčíme kroužkování. Dalším důležitým ukazatelem je i to, že zatímco počet preferenčních hlasů pro muže se zvýšil o 50 %, u žen se jednalo o 87% nárůst, jejich poměr se tak téměř vyrovnal poměru muxžů a žen na kandidátkách – to znamená, že ženy a muži, kteří se na kandidátky dostali (o tom, proč už na těch vzniká nepoměr, třeba zase někdy příště), měli téměř vyrovnané šance. Není sice vyhráno, rozhodně se ale jedná o správný směr.

Měňme svět společně

Ať už se jedná o témata týkající se politiky, ekologie nebo třeba vzdělání, důležitá témata si zaslouží kvalitní design. Jedině tak se totiž dostanou nejen k široké veřejnosti, ale i tomu správnému publiku. Pokud chcete i vy pomoci s vizuálním stylem, ozvěte se mi, ráda váš projekt či značku pomohu pousnout o úroveň výše.